Köpvillkor
1. ALLMÄNT
Alla priser är inklusive moms 25 %. Vi reserverar oss för slutförsäljning, felaktiga priser och felskrivningar. Vid beställning skickas en automatisk orderbekräftelse till din uppgivna e-postadress, denna bekräftelse är inte att betrakta som ett juridiskt avtal.
2. LEVERANS
Vi försöker expediera din beställning så fort som vi kan, men vissa tider på året är trycket högre än normalt så en del ordrar bearbetas nästföljande vardag/arbetsdag. Normalt sker all leverans med postpaket som aviseras via SMS till det mobilnummer du uppger vid beställning. Ytterligare fraktkostnad kan uppstå vid skrymmande eller ovanligt hög vikt m.m. även vid andra orsaker kan annat transportsätt förekomma. Skickar endast inom Sverige.
3. SÅ ENKELT ÄR DET ATT BESTÄLLA VIA INTERNET
Lägg de varor du vill beställa i din varukorg och gå till kassan. Genomför utcheckningsproceduren enligt uppgifterna på sidan. Skulle du ha frågor tveka inte att kontakta oss.
Leveransvillkor
Normal leveranstid är cirka 3–5 vardagar. Under vissa perioder ex. jul, högsäsong samt skrymmandevaror, beställningsvaror, ej lagerförda varor samt Norrlandsområdet kan det ta längre tid.
Beställningar skickas primärt med DHL. Sportdepån Claes Gustafsson AB tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar/felaktigheter beroende på fraktföretaget.
Vid skador på paketet anmäl omedelbart detta till DHL (el. annan transportör) och gör en skadeanmälan. Är paketet mycket skadat hämta inte ut det. Upptäcks skadan först när du har öppnat paketet och själva skadan bär tydliga spår av DHL el. annan transportörs hantering skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Uppstår en ev. tvist med fraktombud som ej går att lösas kontaktar du oss.
Beställer du (beställaren skall vara över 18 år) och inte hämtar ut din försändelse innan det går i retur till oss (ca 2v. för brev/paket), så debiterar vi dig 399kr för vårt arbete med hantering av varorna.
Kostnaden för frakthantering för en beställning debiteras i kassan - detta sker automatiskt i webbutiken och kostnaden för frakthanteringen redovisas i kassan. F.n. använder Sportdepån DHL spårbara paket till privatkunder/servicepoint, en enhetsavgift (129kr) för frakthantering (undantag vid skrymmande/beställningsvaror etc)
Ångerrätt/Reklamation
Vi följer lagen om distansavtal enligt Konsumentverkets rekommendationer. Du har enligt distansavtalslagen rätt att returnera beställda felfria varor utan att ange någon anledning. Meddelande om detta ska lämnas så snart som möjligt via mejl, dock senast inom fjorton (14) dagar från det att varan mottagits (gäller ej vid specialbeställda varor). Det är alltid garanti på de produkter du köper (1 år). Om man kan påvisa att det är fabrikationsfel på produkten får man alltid nya delar, men det är upp till våra leverantörer att avgöra vad som är en godkänd reklamation. Garantin gäller inte vid förslitningsskador eller handhavandefel. Frakter är kundens ansvar dvs du betalar för frakt till dig samt ev. returfrakt. För återbetalning - ange ditt postgiro-, bankgiro-, personkonto- eller bankkontonummer - gäller dock ej dig som valt Klarna Checkout.
Vid reklamation eller retur, innan du skickar in din retur/reklamation, vänligen mejla oss på: [email protected]. Inkludera köpuppgifter, ordernummer etc. Du behöver inte ange skäl men du behöver ett godkännande av oss. Vid ev. retur skall en vara i NYSKICK annars kommer Sportdepån CGAB att dra av motsvarande summa som vi anser vara en korrekt varuminskning.
Returer
Alla varor ska skickas tillbaka i oanvänt skick. Är lappar eller etiketter borttagna, kommer varan att räknas som använd. Visir/pinlock påmonterade, visir/pinlock skyddsplast bortagen kommer minst 20% + frakthanteringar att debiteras. Vid utprovning av hjälm/kläder bör man undvika smink/rakvatten/parfym men det är klart att vi uppskattar god hygien ;-)
Kunden står för returavgifter - detta gäller också reklamationer som ej blivit godkända innan de skickas in. Paket/brev får ej beläggas med lösen. Sportdepån Claes Gustafsson AB löser ej ut paket belagda med lösen.
Vid retur kontakta Sportdepån för fraktsedel. Sportdepån AB tar ut en avgift för returhantering f.n.149kr (ord.199kr) på standardpaket. Vid skrymmande/tunga paket ta kontakt med oss för returkostnad.
Vi har ej möjlighet att hämta ut paket som skickats som privatpaket eller som skall lösas ut med postförskott.
”Om du tycker att en vara du har köpt hos oss är felaktig men vi inte håller med dig så har vi en tvist. För att få denna tvist prövad kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se. Vi medverkar i tvistlösningsförandet och följer ARN:s rekommendationer.”
Beställningsvaror.
Varor med beställningsmarkering räknas som specialbeställningar då de är anskaffningsvaror och inte finns i vårt lager; d.v.s. varor som Sportdepån AB beställer hem på kundens egen begäran är specialbeställning och innefattas inte av ångerrätt eller öppet köp. De omfattas inte heller av den normala leveranstiden, för uppskattat leveransdatum kontakta oss.
Betalningsalternativ
- Klarna Checkout
Efter identifiering och riskbedömning visar Klarna Checkout de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Vilket betalningsalternativ du än väljer så är Klarna eller någon av Klarnas samarbetspartners den som hanterar betalningstransaktionen medan själva köpet av varan eller tjänsten görs direkt av butiken. Produkt- eller tjänstespecifika frågor ska därför riktas direkt till butiken.
Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom Klarna Checkout är faktura, kontokredit, kortbetalning eller direktbetalning via bank. Faktura ligger som förvalt betalningsalternativ.
- Klarna Faktura
När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.
Vid ett köp om 10000 kr med Klarna Konto basvillkor är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.
Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post.
Läs mer: Allmänna villkor
Läs mer: Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation http://publikationer.konsumentverket.se/kontrakt-och-mallar/angerblankett
Förskottsbetalning
Du betalar in pengar i förväg på vårt bankgiro nr. Efter att du skickat din order i kassan får du information på skärmen samt via E-post hur du går tillväga. (Räkna med någon dags extra leveranstid om du väljer förskottsbetalning)
Minimiorder
Minimiorder är 100 kr inklusive moms.
Personuppgiftslagen
Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i GDPR.
SMS-utskick
Det mobiltelefonnummer du anger i kassan kan komma att användas för SMS-avisering av leverans eller övrig kommunikation som rör din order.
Tvist
Eventuella tvister löses i första hand i diskussion med vår kundtjänst. Vi följer Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer och hänvisar i övrigt till Europeiska kommissionens verktyg för tvistlösning på nätet: http://ec.europa.eu/consumers/odr/