Köpvillkor

Köp- och leveransvillkor

  1.  

    1. ALLMÄNT

    Alla priser är inklusive moms 25 %. Vi reserverar oss för slutförsäljning, felaktiga priser och felskrivningar. Vid beställning skickas en automatisk orderbekräftelse till din uppgivna e-postadress, denna bekräftelse är inte att betrakta som ett juridiskt avtal. 

    2. LEVERANS

    Vi försöker expediera din beställning så fort som vi kan, men vissa tider på året är trycket högre än normalt så en del ordrar bearbetas nästföljande vardag/arbetsdag. Normalt sker all leverans med postpaket som aviseras via SMS till det mobilnummer du uppger vid beställning. Ytterligare fraktkostnad kan uppstå vid skrymmande eller ovanligt hög vikt m.m. även vid andra orsaker kan annat transportsätt förekomma. Skickar endast inom Sverige.

    3. SÅ ENKELT ÄR DET ATT BESTÄLLA VIA INTERNET

    Lägg de varor du vill beställa i din varukorg och gå till kassan. Genomför utcheckningsproceduren enligt uppgifterna på sidan. Skulle du ha frågor tveka inte att kontakta oss.

     

    Leveransvillkor

    Normal leveranstid är cirka 3–5 arbetsdagar. Under vissa perioder ex. jul, högsäsong kan det ta längre tid.

    Beställningar skickas primärt med DHL. Sportdepån Claes Gustafsson AB tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar/felaktigheter beroende på fraktföretaget.

    Vid skador på paketet anmäl omedelbart detta till DHL (el. annan transportör) och gör en skadeanmälan. Är paketet mycket skadat hämta inte ut det. Upptäcks skadan först när du har öppnat paketet och själva skadan bär tydliga spår av DHL el. annan transportörs hantering skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Uppstår en ev. tvist med fraktombud som ej går att lösas kontaktar du oss. 

    Beställer du (beställaren skall vara över 18 år) och inte hämtar ut din försändelse innan det går i retur till oss (ca 2v. för brev och ca 1 mån. paket), så fakturerar vi dig 350 kr för vårt arbete med hantering av varorna.

    Fraktkostnaden för en beställning debiteras i kassan - detta sker automatiskt i webbutiken och kostnaden för frakten redovisas i kassan. Prissättning sker efter postens portotabell för brev och paket.

    Ångerrätt/Reklamation

    Vi följer lagen om distansavtal enligt Konsumentverkets rekommendationer. Du har enligt distansavtalslagen rätt att returnera beställda felfria varor utan att ange någon anledning. Meddelande om detta ska lämnas så snart som möjligt via mejl, dock senast inom fjorton (14) dagar från det att varan mottagits (gäller ej vid specialbeställda varor). Det är alltid garanti på de produkter du köper (1 år). Om man kan påvisa att det är fabrikationsfel på produkten får man alltid nya delar, men det är upp till våra leverantörer att avgöra vad som är en godkänd reklamation. Garantin gäller inte vid förslitningsskador eller handhavandefel. Frakter är kundens ansvar dvs du betalar för frakt till dig samt ev. returfrakt. För återbetalning - ange ditt postgiro-, bankgiro-, personkonto- eller bankkontonummer - gäller dock ej dig som valt Klarna Checkout.

    Vid reklamation eller retur, innan du skickar in din retur/reklamation, vänligen mejla oss på: [email protected]. Inkludera köpuppgifter, ordernummer etc. Du behöver inte ange skäl men du behöver ett godkännande av oss. Vid ev. retur skall en vara i NYSKICK annars kommer Sportdepån CGAB att dra av motsvarande summa som vi anser vara en korrekt varuminskning.

    Returer

    Alla varor ska skickas tillbaka i oanvänt skick. Är lappar eller etiketter borttagna, kommer varan att räknas som använd.

    Kunden står för returporto - detta gäller också reklamationer som ej blivit godkända innan de skickas in. Paket/brev får ej beläggas med lösen. Sportdepån Claes Gustafsson AB löser ej ut paket belagda med lösen. 

    Vid retur kontakta Sportdepån för fraktsedel. Vi tar en avgift på 149kr för returer på standardpaket. Vid skrymmande/tunga paket ta kontakt med oss för returkostnad.

    Önskar du EJ använda fraktsedel från oss, skicka företagspaket till adressen Importgatan 5 Hisings-Backa 42246. Vi har ej möjlighet att hämta ut paket som skickats som privatpaket eller som skall lösas ut med postförskott.

    Fri retur vid återlämnande i butik. Varan skall ha originalförpackning samt vara i nyskick.

    ”Om du tycker att en vara du har köpt hos oss är felaktig men vi inte håller med dig så har vi en tvist. För att få denna tvist prövad kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se. Vi medverkar i tvistlösningsförandet och följer ARN:s rekommendationer.”

     Beställningsvaror.

    Varor med beställningsmarkering räknas som specialbeställningar då de är anskaffningsvaror och inte finns i vårt lager; d.v.s. varor som Sportdepån AB beställer hem på kundens egen begäran är specialbeställning och innefattas inte av ångerrätt eller öppet köp. De omfattas inte heller av den normala leveranstiden, för uppskattat leveransdatum kontakta oss.

     

     

    Betalningsalternativ

    - Klarna Checkout

    Efter identifiering och riskbedömning visar Klarna Checkout de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Vilket betalningsalternativ du än väljer så är Klarna eller någon av Klarnas samarbetspartners den som hanterar betalningstransaktionen medan själva köpet av varan eller tjänsten görs direkt av butiken. Produkt- eller tjänstespecifika frågor ska därför riktas direkt till butiken.

    Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom Klarna Checkout är faktura, kontokredit, kortbetalning eller direktbetalning via bank. Faktura ligger som förvalt betalningsalternativ.

     

    - Klarna Faktura

    När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

  2. Få alltid hem varan innan du betalar
  3. Betalningstid - alltid 14 dagar
  4. Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  5. Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*
  6. Ladda ner dina fakturor från klarna.se
  7. Möjlighet till delbetalning

 

Vid ett köp om 10000 kr med Klarna Konto basvillkor är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post.

Läs mer: Allmänna villkor

Läs mer: Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation http://publikationer.konsumentverket.se/kontrakt-och-mallar/angerblankett

 

Förskottsbetalning

Du betalar in pengar i förväg på vårt bankgiro nr. Efter att du skickat din order i kassan får du information på skärmen samt via E-post hur du går tillväga. (Räkna med någon dags extra leveranstid om du väljer förskottsbetalning)

Minimiorder

Minimiorder är 350 kr inklusive moms.

 

Personuppgiftslagen

Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i GDPR.

 

SMS-utskick

Det mobiltelefonnummer du anger i kassan kan komma att användas för SMS-avisering av leverans eller övrig kommunikation som rör din order.

 

Tvist

Eventuella tvister löses i första hand i diskussion med vår kundtjänst. Vi följer Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer och hänvisar i övrigt till Europeiska kommissionens verktyg för tvistlösning på nätet: http://ec.europa.eu/consumers/odr/

 

1. ALLMÄNT

Alla priser är inklusive moms 25 %. Vi reserverar oss för slutförsäljning, felaktiga priser och felskrivningar. Vid beställning skickas en automatisk orderbekräftelse till din uppgivna e-postadress, denna bekräftelse är inte att betrakta som ett juridiskt avtal. 

2. LEVERANS

Vi försöker expediera din beställning så fort som vi kan, men vissa tider på året är trycket högre än normalt så en del ordrar bearbetas nästföljande vardag/arbetsdag. Normalt sker all leverans med postpaket som aviseras via SMS till det mobilnummer du uppger vid beställning. Ytterligare fraktkostnad kan uppstå vid skrymmande eller ovanligt hög vikt m.m. även vid andra orsaker kan annat transportsätt förekomma. Skickar endast inom Sverige.

3. SÅ ENKELT ÄR DET ATT BESTÄLLA VIA INTERNET

Lägg de varor du vill beställa i din varukorg och gå till kassan. Genomför utcheckningsproceduren enligt uppgifterna på sidan. Skulle du ha frågor tveka inte att kontakta oss.

 

Leveransvillkor

Normal leveranstid är cirka 3–5 arbetsdagar. Under vissa perioder ex. jul, högsäsong kan det ta längre tid.

Beställningar skickas primärt med DHL. Sportdepån Claes Gustafsson AB tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar/felaktigheter beroende på fraktföretaget.

Vid skador på paketet anmäl omedelbart detta till DHL (el. annan transportör) och gör en skadeanmälan. Är paketet mycket skadat hämta inte ut det. Upptäcks skadan först när du har öppnat paketet och själva skadan bär tydliga spår av DHL el. annan transportörs hantering skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Uppstår en ev. tvist med fraktombud som ej går att lösas kontaktar du oss. 

Beställer du (beställaren skall vara över 18 år) och inte hämtar ut din försändelse innan det går i retur till oss (ca 2v. för brev och ca 1 mån. paket), så fakturerar vi dig 350 kr för vårt arbete med hantering av varorna.

Fraktkostnaden för en beställning debiteras i kassan - detta sker automatiskt i webbutiken och kostnaden för frakten redovisas i kassan. Prissättning sker efter postens portotabell för brev och paket.

Ångerrätt/Reklamation

Vi följer lagen om distansavtal enligt Konsumentverkets rekommendationer. Du har enligt distansavtalslagen rätt att returnera beställda felfria varor utan att ange någon anledning. Meddelande om detta ska lämnas så snart som möjligt via mejl, dock senast inom fjorton (14) dagar från det att varan mottagits (gäller ej vid specialbeställda varor). Det är alltid garanti på de produkter du köper (1 år). Om man kan påvisa att det är fabrikationsfel på produkten får man alltid nya delar, men det är upp till våra leverantörer att avgöra vad som är en godkänd reklamation. Garantin gäller inte vid förslitningsskador eller handhavandefel. Frakter är kundens ansvar dvs du betalar för frakt till dig samt ev. returfrakt. För återbetalning - ange ditt postgiro-, bankgiro-, personkonto- eller bankkontonummer - gäller dock ej dig som valt Klarna Checkout.

Vid reklamation eller retur, innan du skickar in din retur/reklamation, vänligen mejla oss på: [email protected]. Inkludera köpuppgifter, ordernummer etc. Du behöver inte ange skäl men du behöver ett godkännande av oss. Vid ev. retur skall en vara i NYSKICK annars kommer Sportdepån CGAB att dra av motsvarande summa som vi anser vara en korrekt varuminskning.

Returer

Alla varor ska skickas tillbaka i oanvänt skick. Är lappar eller etiketter borttagna, kommer varan att räknas som använd.

Kunden står för returporto - detta gäller också reklamationer som ej blivit godkända innan de skickas in. Paket/brev får ej beläggas med lösen. Sportdepån Claes Gustafsson AB löser ej ut paket belagda med lösen. 

Vid retur kontakta Sportdepån för fraktsedel. Vi tar en avgift på 99kr för returer på standardpaket. Vid skrymmande/tunga paket ta kontakt med oss för returkostnad.

Önskar du EJ använda fraktsedel från oss, skicka företagspaket till adressen Importgatan 5 Hisings-Backa 42246. Vi har ej möjlighet att hämta ut paket som skickats som privatpaket eller som skall lösas ut med postförskott.

Fri retur vid återlämnande i butik. Varan skall ha originalförpackning samt vara i nyskick.

”Om du tycker att en vara du har köpt hos oss är felaktig men vi inte håller med dig så har vi en tvist. För att få denna tvist prövad kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se. Vi medverkar i tvistlösningsförandet och följer ARN:s rekommendationer.”

Beställningsvaror.

Varor med beställningsmarkering räknas som specialbeställningar då de är anskaffningsvaror och inte finns i vårt lager; d.v.s. varor som Sportdepån AB beställer hem på kundens egen begäran är specialbeställning och innefattas inte av ångerrätt eller öppet köp. De omfattas inte heller av den normala leveranstiden, för uppskattat leveransdatum kontakta oss.

 

 

Betalningsalternativ

- Klarna Checkout

Efter identifiering och riskbedömning visar Klarna Checkout de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Vilket betalningsalternativ du än väljer så är Klarna eller någon av Klarnas samarbetspartners den som hanterar betalningstransaktionen medan själva köpet av varan eller tjänsten görs direkt av butiken. Produkt- eller tjänstespecifika frågor ska därför riktas direkt till butiken.

Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom Klarna Checkout är faktura, kontokredit, kortbetalning eller direktbetalning via bank. Faktura ligger som förvalt betalningsalternativ.

 

- Klarna Faktura

När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betalningstid - alltid 14 dagar
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*
  • Ladda ner dina fakturor från klarna.se
  • Möjlighet till delbetalning

Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 50,00 kr samt dröjsmålsränta om 26.00 %. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte.

* Gäller ej för alla varor och tjänster, t ex. flygresor, evenemang och specialtillverkade varor.

 

- Klarna Konto

Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura
  • Handla nu - betala i slutet av nästkommande månad
  • En aviavgift om 29 kr, oavsett antalet köp
  • Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång

Vid ett köp om 10000 kr med Klarna Konto basvillkor är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post.

Läs mer: Allmänna villkor

Läs mer: Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation http://publikationer.konsumentverket.se/kontrakt-och-mallar/angerblankett

 

Förskottsbetalning

Du betalar in pengar i förväg på vårt bankgiro nr. Efter att du skickat din order i kassan får du information på skärmen samt via E-post hur du går tillväga. (Räkna med någon dags extra leveranstid om du väljer förskottsbetalning)

Minimiorder

Minimiorder är 350 kr inklusive moms.

 

Personuppgiftslagen

Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i GDPR.

 

SMS-utskick

Det mobiltelefonnummer du anger i kassan kan komma att användas för SMS-avisering av leverans eller övrig kommunikation som rör din order.

 

Tvist

Eventuella tvister löses i första hand i diskussion med vår kundtjänst. Vi följer Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer och hänvisar i övrigt till Europeiska kommissionens verktyg för tvistlösning på nätet: http://ec.europa.eu/consumers/odr/

 

 

Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 50,00 kr samt dröjsmålsränta om 26.00 %. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte.

* Gäller ej för alla varor och tjänster, t ex. flygresor, evenemang och specialtillverkade varor.

 

- Klarna Konto

Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.

Få alltid hem varan innan du betalar Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura Handla nu - betala i slutet av nästkommande månad En aviavgift om 29 kr, oavsett antalet köp Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång